Durf te vragen en vergeet te onderzoeken

Waarom kiezen we systemen op basis van vage suggesties?

Een recruitmentsysteem kiezen. Op sociale media, zoals de Facebook recruitment vrijstaat en recruitment buddies, zie ik regelmatig de vraag voorbij komen wat voor een advies men heeft voor nieuw recruitmentsysteem of HR oplossing. Soms daarbij al enige systemen uitsluitend “want dat is niks”. Vreemd eigenlijk dat we voor een investering, die lange termijn doorloopt, die je dagelijks gebruikt en invloed heeft op alles wat je doet, afhangt van antwoorden die je niet smart of star kan maken. Zijn we ineens vergeten hoe te analyseren en selecteren als recruiters?

Wat mij opvalt is dat slechts weinigen doorvragen of überhaupt een vraag stellen als waarom of wat wil je. Als ik je de vraag zou stellen, “Ik lust geen aardappelen, wat moet ik nu eten?”. Zonder door te vragen kunnen de antwoorden variëren van een frikandel tot chateaubriand, tomatensoep, dadels en de rest van de voedselketen. Terwijl ik best puree, patat of aardappels met jus lust.

Raar eigenlijk dat we hier zo simpel mee omgaan, terwijl we maanden kunnen broeden op een AMC campagne om te bepalen welke youtuber we naar Area 51 zullen sturen om te werven IT’rs te overtuigen dat wij toch hip and happening zijn.

Het kan echter ook simpel beter, door eerst eens goed naar je situatie te kijken en deze te analyseren alvorens je duizenden euro’s gunt aan de beste verkoper van de drie die je hebt gezien. Denk eens aan, wat is mijn grootste probleem in mijn proces, IT en je eventuele huidige ATS buiten beschouwing gelaten. Heb je te veel sollicitanten of juist te weinig of weet je het niet? Verlies je veel kandidaten voordat ze sollicitanten worden?

Dit geeft je inzichten en richting. Je kunt deze vervolgens afzetten tegen impact en wat je er voor een winst of besparing uit wil halen.

Nederland kent tientallen systemen, ieder met hun eigen kwaliteiten en prijzen. Als je in de basis weet wat je belangrijkste eisen en wensen zijn, kun je al gerichter gaan zoeken. Met deze eisen en wensen kun je veelal ook je business case bouwen voor je management. Heb je echter nog steeds het idee dat niet alle vragen gesteld zijn, laat je dan eens adviseren door een onafhankelijke adviseur die jou challenged en blijft vragen. Niet iemand die even snel een refferal wil scoren of een comment geeft als toonaangevend IT recruiter, dan liever een recruitende IT’r of inkoper. Weet wat je niet weet of begrijpt van IT en inkoop en haal die kennis in huis, het levert je de aankomende jaren een beter en kostenefficiënt ATS op. 

Guido Stek
Zit graag in het proces en de techniek, recruitment is voor hem een vehikel met tech te kunnen spelen. Meer dan 15 jaar ervaring in IT en recruitment in verschillende organisaties. Schrijft graag, vooral met een mening. Integer en schuwt een goeie discussie niet.