Intelligentie in werving of gewoon doordenken

Volgen we iedereen die maar wat te zeggen heeft of kunnen we zelf nadenken?

Veel tech futuristische recruiters gaan prat op de vooruitblikken van de toekomst (ja zelf dat klinkt groter dan nodig) en laten zich graag horen als het gaat om sexy onderwerpen als Robotisering en Artificial Intelligence. De mens als recruiter wordt overbodig. Kortom jij en ik zijn straks niet meer nodig als het gaat om een kandidaat tot nieuwe medewerker te verkrijgen. Gaan we met zijn allen ondergeschikt worden aan de techniek of blijven wij mensen nodig?

Ik betwijfel of het echt zo hard gaat. Zolang er nog een persoon is die blijft besluiten of iemand aangenomen wordt of niet, zal die ook nog steeds beïnvloed of overtuigd moeten worden. Als je verder terug redeneert, hoe worden vacatures nu gesteld? Wie of wat bepaald dat er werk voldoende is voor een persoon. Nog verder hoe ontstaat die vacature, wie bepaald dat de groei, de toekomst van het bedrijf of de tijdelijke vervangingsvraag uit mond in een personeelsaanvraag. Gaat een AI werkelijk al deze variabelen meenemen?

Even terug naar de basis van economische cyclus. Arbeid levert productie, productie bestaat alleen bij consumptie. Kortom, als benodigde arbeid door een AI wordt vastgesteld, heeft de mens geen vrije wil meer. Wat betekent dit voor de economie vervolgens? Is consumptie gereguleerd, zal er een eeuwige balans ontstaan tussen arbeid en consumptie. Geen groei, geen krimp, altijd eeuwig hetzelfde? Hoe je het ook wend of keert, zolang de mensheid vrije wil blijft houden is de consument, die uiteindelijk banen maakt.

Zeg ik daarmee dat recruitment geen effect gaat voelen van technische vooruitgang. Zeker wel, maar waar futuristische recruiters lichtjaren vooruit kijken, zijn de meeste recruiters nog niet eens in staat om onderhoud aan hun ATS te automatiseren. Wie loopt er elke maand, kwartaal en jaar tegen ongelijke rapportages aan en wie doet er werkelijk wat aan om het te voorkomen.
AI gaat meer en meer invloed krijgen op het selecteren zonder voorkeur en het targetten van de juiste mensen. Het gaat ons meer informatie geven over de sollicitanten en kandidaten die wij bij de vacaturehouder voordragen.
Robotisering gaat werk anders verdelen, we gaan meer en meer specialiseren, flexibiliseren en korte cyclische opdrachten uitvoeren. De grens ligt met name in de verveling. Als jij expert groene knopjes bouwen in jQuery bent, dan heb je die op een gegeven moment wel gezien en wil je ook eens een ander framework gebruiken of een tabel bouwen.

Zolang wij nog rationeel zelf denkende wezens zijn en daarmee een emotioneel weinig voorspelbare massa van op zichzelf staande entiteiten, zal de technologie ons werk als recruiter nooit geheel kunnen overnemen.

Volgend artikelConnexys
Guido Stek
Zit graag in het proces en de techniek, recruitment is voor hem een vehikel met tech te kunnen spelen. Meer dan 15 jaar ervaring in IT en recruitment in verschillende organisaties. Schrijft graag, vooral met een mening. Integer en schuwt een goeie discussie niet.