De personeelscrisis houdt aan

Dat het voor ons als recruiters nooit makkelijk is geweest goed personeel te vinden, staat als een paal boven water. Dat we nu van alle kanten horen dat er minder banen zijn en soms wel 100 kandidaten zich aanmelden naar aanleiding van één vacature, maakt ons werk niet per se makkelijker. Wie garandeert immers dat deze 100 kandidaten allemaal gekwalificeerd zijn?

En al zijn ze dat, passen ze dan binnen het team en hebben ze de juiste werkmentaliteit voor de functie en het bedrijf? Dit geldt in het algemeen voor de recruitmentsector, maar voor sommige sectoren houdt de krapte qua personeel zelfs tijdens de wereldwijde pandemie aan.

Ziekenhuispersoneel

Het kan geen verrassing heten dat er momenteel een grote schaarste is op het gebied van ziekenhuispersoneel. De IC’s lopen bijna overal vol, niet alleen in Nederland of Europa maar in bijna heel de wereld. Helaas is ziekenhuispersoneel niet zo snel opgeleid, wat voor grote tekorten zorgt. Ideaal natuurlijk voor zorgpersoneel dat werk zoekt, maar veel minder leuk voor de rest van de wereld. De zorgsector schiet hierdoor namelijk af en toe onvermijdelijk tekort en dat is niet de bedoeling.

Bezorgdiensten

Ook bezorgdiensten draaien overuren. Het feit dat de winkels dicht zijn, betekent namelijk niet dat mensen ook meteen stoppen met kopen. Misschien kopen ze juist meer. Er wordt in ieder geval veel meer eten bezorgd en er wordt meer kantoormateriaal gekocht. Kleren worden, aan de andere kant misschien minder verkocht, maar over de gehele linie is er een toename te zien aan het aantal online aankopen. Hiervoor zijn natuurlijk bezorgers nodig en die zijn niet zo gemakkelijk te vinden. Niet iedereen wil namelijk in weer en wind pakketjes bezorgen en niet iedereen beschikt ook over de benodigde vaardigheden. Ook deze functiegroep zorgt voor een uitdaging bij recruiters.

Internetbedrijven

Sommige bedrijven opereren geheel via het internet. Te denken valt aan online banken, online casino’s en online dienstverleners. In deze tijd hebben deze bedrijven het drukker dan ooit, zij blijven namelijk wel open aangezien ze geen winkel hebben. Alle kantoorfuncties kunnen dan ook op afstand uitgevoerd worden. Het lijkt zelfs wel of dit de toekomst is. Sommige van deze bedrijven opereerden namelijk zelfs voor de pandemie al geheel op afstand en zonder kantoor.

Sinds de pandemie zijn meer bedrijven hetzelfde gaan doen. Het verschil met de internetbedrijven is dat deze steeds meer werk hebben en deze methode niet gebruiken voor kostenbesparing. Integendeel, internetbedrijven voelen zich eerder genoodzaakt dit te doen omdat ze anders niet genoeg talenten kunnen vinden om bij hen te komen werken. Het is namelijk niet makkelijk om gespecialiseerd personeel te vinden dat ook nog eens de juiste taal spreekt. Werk je op afstand, dan is het ineens een stuk makkelijker. De vijver om uit te vissen wordt dan namelijk ineens een heel stuk groter. En misschien is dat ook de oplossing voor andere functies.

Referenties: https://www.intermediair.nl/werk-en-carriere/beroepskeuze/beroepen-waar-veel-vraag-naar-is-door-corona?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

h