Crisis, ook voor recruitment (1)

Crisis, ook voor recruitment (1)

Wat me vooral van de bankencrisis uit 2008 is bijgebleven, is die vreselijke onzekerheid. We hadden geen idee welke bank of verzekeraar nog kredietwaardig was en welke verliezen nog zouden volgen. Voor de banken werd het al snel een vertrouwenscrisis. Ze leenden liever van de centrale bank dan van elkaar. Gelukkig ben ik deze crisis toen goed doorgekomen. 

De huidige crisis doet me weer denken aan 2008. Wederom die onzekerheid. Welke bedrijven gaan het al dan niet redden. In 2008 waren het de banken waar het liquiditeitsprobleem ontstond, nu zijn het bedrijven (die geen vet op de botten hebben) en consumenten die keihard door de crisis worden geraakt. Voor een goede uitleg van de crisis en de daarmee samenhangende scenario’s en gevolgen verwijs ik graag naar Cardano (risico- en pensioenspecialisten): https://www.cardano.nl/corona-scenarios/.

https://www.cardano.nl/corona-scenarios/de-oorverdovende-stilte-van-een-lockdown/

  • Een streepje licht aan het einde van de tunnel – 

https://www.cardano.nl/corona-scenarios/een-streepje-licht-aan-het-eind-van-de-tunnel/

En eh recruitment?

Tja, ook voor de ruim 17 duizend recruiters in Nederland, waarvan er ongeveer 2.500 ZZP’er zijn, ziet de nabije toekomst er niet al te rooskleurig uit. De toekomst als gevolg van de coronacrisis is zo mogelijk nog onzekerder dan in 2008. Opdrachten en evenementen komen te vervallen. Dit heeft veelal direct consequenties voor ZZP’ers, maar ook voor veel mensen in vaste dienst is de toekomst ongewis. Veel bedrijven hebben alle vacatures met onmiddellijke ingang on hold gezet. Ze sturen nu scherper op de financiën en projecten die niet direct noodzakelijk zijn, worden vooruit geschoven of afgeblazen. De core business is weer belangrijk, tenzij er geen vraag meer is. Dan moet je naar alternatieven zoeken en misschien wel naar andere klanten. Recruiters, talentmanagers en sourcers gaan een moeilijke tijd tegemoet. De huidige tendens: veel minder vacatures en inhuur en terughoudendheid met betrekking tot uitgaven. Ondersteunend hieraan is naast het verhaal van Cardano ook de berichten in de media hierover:

Conclusie:

Als nu je tent in brand staat, ga je in de overlevingsmodus en dan zijn employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en recruitment even van ondergeschikt belang. 

Tips voor recruitment

Je zal maar recruiter zijn en met lege handen komen te staan. Ben je dan hopeloos verloren? Dat natuurlijk nooit, maar je hebt er wel een flinke uitdaging bij. Als je binnen het vakgebied wilt blijven, kijk dan vooral naar sectoren die niet of minder worden geraakt. Voor de hand liggend zijn de zorg of de overheid, maar ook toeleveranciers of tech-/IT-bedrijven lijken met de nodige aanpassingen ‘gewoon’ op de ingeslagen weg door te kunnen. Daar zijn wellicht nog mogelijkheden voor de recruiter.

Kijken naar aanpalende vakgebieden is ook een optie. Ik denk dan aan HR of mobiliteit/uitstroom. HR is van oudsher vaak de logische volgende stap, maar door het ontstaan van Talent Acquisition een beetje uit beeld geraakt. Mobiliteit en uitstroom zijn gebieden waar de recruiter goed uit de voeten kan. Juist nu is het een uitdaging, maar vooral van groot belang om bij ontslag of reorganisatie mensen waar bedrijven afscheid van moeten nemen, goed te begeleiden. Een interessante stap die voor een recruiter zeker het overwegen waard is (ik spreek uit ervaring).

Tenslotte: het verhaal van de kannibaal

Op een mooi eiland in de Stille Zuidzee woonde een stam kannibalen. Als gevolg van een langdurige storm brak er hongersnood uit. Het weinige vlees dat er was, werd op leven en dood om gevochten. Veel kannibalen gingen dood of aten elkaar op. De enkele kannibaal die overbleef, legde uiteindelijk ook het loodje, omdat er in de wijde omtrek geen vlees meer te vinden was. Moraal: Om als kannibaal te overleven, moet je in plaats van vlees, vegetarisch gaan eten. Dus recruiter … wees creatief en ga je horizon verbreden!

(PS: hopelijk heb ik volgende week een iets vrolijker stuk)