Home Nieuws Als Recruiter haal ik betekenis uit m’n werk

Als Recruiter haal ik betekenis uit m’n werk

0
Als Recruiter haal ik betekenis uit m’n werk

Sinds een tijdje werk ik samen met Marjolein van The Jobfitters. The Jobfitters is een platform voor de generatie millennials, ook wel Generatie Y genoemd, die op zoek zijn naar een betekenisvolle baan. Deze generatie is prominent aanwezig op de arbeidsmarkt en vertegenwoordigt ongeveer ⅓ van de werkenden in Nederland. 

Impact in werk  is een belangrijk thema voor de millennial. Het wordt dus voor werkgevers des te belangrijk om in hun vacatures aan te geven waarom deze baan er toe doet, welke bijdrage er wordt geleverd aan de maatschappij, milieu of aan de wereld. Het doel of bestaansrecht van de organisatie is een belangrijk selectiecriteria voor de millennial. Menig recruiter zal dus gerichte strategieën en nieuwe manieren moeten ontwikkelen om deze doelgroep aan te trekken. 

Door The Jobfitters ben ik zelf ook een aantal vragen aan mijzelf gaan stellen en hoe zit dat nu bij mij als recruiter? Waar geef ik betekenis aan of wat geeft mij betekenis?  Hoewel ik geen millennial ben, heb ook ik graag betekenis in mijn werk; ik wil dingen doen die ertoe doen. Ik neem je mee in mijn zoektocht naar betekenis in mijn werk als ondernemende recruiter.

Ik neem niet elke recruiters klus klakkeloos aan

Als ZZP’er en ondernemer kies je doorgaans zelf je klussen. Dat klinkt heel aantrekkelijk en makkelijk, maar dat ligt toch iets genuanceerder. Immers, geld verdienen en een inkomen hebben, is minstens zo belangrijk. Toch neem ik niet elke opdracht klakkeloos aan.

Draagt de opdracht bij aan mijn persoonlijke ontwikkeling?

Ik zoek het liefst opdrachten uit die bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Dit is voor mij belangrijk omdat ik graag bij een volgende klus iets anders wil doen of een grotere uitdaging wil aangaan. Mijn rugzak moet bij elke klus wat voller worden.

Past de dienstverlening bij mij?

Uiteraard kijk ik naar wat het bedrijf produceert en welke diensten ze verlenen en of ik er wat mee heb en of het mij ook aanspreekt. Zo zijn er ook wel een bedrijven afgevallen omdat ik voor mijn gevoel daar al op voorhand niet bij paste.

Enige tijd geleden zat ik op een opdracht voor “ de overheid” . Hier ervaarde en zag ik wat het belang is van een een goede Rijksoverheid.  Een bijdrage leveren aan Nederland, je inzetten voor iedere inwoner door een steentje bij te dragen aan een goede overheidsorganisatie met goed personeel was misschien wel mijn leukste opdracht. Ik werd hierdoor enorm geïnspireerd en ook gemotiveerd. 

Passen de mensen bij mij?

Verder is het voor mij wel belangrijk wat er gebeurt bij de eerste kennismaking. Voel ik tijdens de kennismaking een klik en zie ik voldoende uitdaging in de nieuwe opdracht, dan zit het wel goed.

De uitdaging

Na het akkoord bespeur ik bij mezelf wel vaak enige vertwijfeling. Is de opdracht niet te moeilijk? Wat heb ik me nu weer op de hals gehaald? Kan ik het wel waarmaken? Die vertwijfeling heb ik altijd even nodig om mezelf uit te (blijven) dagen. Als dit mij lukt, dan… 

De perfect fit zit ‘m voor mij niet alleen in het soort bedrijf, maar vooral in de mensen met wie ik ga samenwerken en in de uitdaging die er ligt. De gesprekken met de opdrachtgever en het team vind ik belangrijk om me een beeld te vormen van de rolverdeling en om te zien of er een duidelijke focus is. Verder zoek ik naast de uitdaging ook gedrevenheid bij mijn collega’s die er dus ook voor willen gaan.

Ik vorm de opdracht naar mijn wensen

Eenmaal op een opdracht kun je vaak veel zaken beïnvloeden. Door initiatief te nemen, kun je zaken naar je toe trekken of extra projecten doen. Bij bijna alle opdrachten die ik heb gedaan, was daar ruimte voor. Die ruimte moet je dan ook pakken. Ik heb ervaren dat je dus vaak invloed kan uitoefenen op de fit met een opdracht. 

 

Mijn tips voor recruiters

  • Blijf niet te lang tobben als je een opdracht niet ziet zitten. De opdracht levert namelijk voor jou geen echte waarde op.  Ga dus op tijd op zoek naar een volgende opdracht. 
  • Probeer het zo in te vullen dat je plezier uit je werk haalt en waarde toevoegt aan het team of het project. Je hebt echt zelf ook de touwtjes in handen. Dit laatste gaat een stuk gemakkelijker als je het naar je zin hebt, doordat je dan meer betrokken en gemotiveerd bent
  • Breng voor jezelf in kaart bij wat voor organisaties jij graag wilt werken. Persoonlijk haal ik vooral voldoening uit het werken voor organisaties die ertoe doen en die impact maken in Nederland zoals bij de Rijksoverheid. 

 

Mijn tips als recruiter voor werkzoekenden

Als recruiter spreek ik veel mensen en ik begrijp als geen ander de zoektocht naar betekenis of purpose. Dit is heel persoonlijk.

  • Krijg een goed beeld bij de baan en de organisatie waar jij wilt gaan werken. Vaak merk ik dat kandidaten geen beeld hebben bij een baan of organisatie. Het is belangrijk om je goed op een gesprek voor te bereiden. Kun je online niks vinden, raadpleeg dan gerust de recruiter of kijk of je mensen bij het bedrijf kent die je van informatie kunnen voorzien.Toch blijft het lastig te beoordelen of een organisatie bij je past, of de cultuur je aanspreekt en of je er het beste uit jezelf kunt halen. 
  • Denk goed na over iedere carrièrestap die je maakt, en geef jezelf hier echt de tijd voor. Als je aan het begin van je carrière staat of aan een tweede of zelfs derde stap toe bent, dan kan ik me voorstellen dat je met vragen rondloopt over die volgende stap of de juiste werkgever. Uiteraard praat je daar met je familie en vrienden over. Misschien wil je impact maken, maar weet je niet zo goed hoe je dat moet aanpakken. In dat geval raad ik je aan om contact te zoeken met The Jobfitters. Zij kunnen je begeleiden of middels een bootcamp sneller op het juiste pad zetten. Ik heb het allemaal, veelal zonder hulp, zelf moeten uitvinden en dan kun je mazzel hebben of niet. Als je het simpel kunt voorkomen door een bootcamp oid, dan moet je dat echt doen.